• شنبه, 8 اردیبهشت 1403

بررسی قیمت جهانی نفت (بیم و امید تقاضا)

#نفت / بیم و امید تقاضا

✳️ قیمت نفت روز دوشنبه در محدوده قبلی باقی ماند، با توجه به نگرانی‌ها در مورد بدتر شدن تقاضا و رشد اقتصادی، سه هفته متوالی  روند متزلزلی داشت و اکنون تمرکز بر گزارشهای کلیدی اقتصاد آمریکا و چین در این هفته معطوف شده است.

🔹 نگرانی از رکود و بحران بانکی ایالات متحده، افزایش نرخ بهره و کاهش تقاضای چین، قیمت نفت خام را در سه هفته گذشته به پایین‌ترین حد در 15 ماه گذشته رساند. اما بازارها روز جمعه با حمایت روبرو شدند زیرا داده‌های قوی‌تر از حد انتظار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا نشان از انعطاف‌پذیری در اقتصاد ایالات متحده دارد.

🟢 قیمت‌های نفت اکنون به بالای سطح 70 دلار در هر بشکه مبادله می شوند، اگرچه افزایش بیشتر در بحبوحه ابهام در مورد نحوه واکنش فدرال رزرو به داده‌های قوی  اشتغال روز جمعه ابهامات را افزایش داد.

معاملات آتی نفت برنت در 75.36 دلار در هر بشکه ثابت بود، در حالی که قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.1 درصد افزایش به 71.44 دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد در هفته قبل 5 تا 7 درصد کاهش یافتند.

✳️ اکنون تمرکز مستقیماً روی داده‌های تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده است که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود تا بررسی شود که آیا تورم پس از افزایش شدید نرخ‌های بهره کاهش یافته است یا خیر. در حالی که انتظار می‌رود داده‌ها کاهش ملایم تورم را تا ماه آوریل نشان دهند، همچنان انتظار می‌رود که این آمار بسیار بالاتر از هدف سالانه ۲ درصدی فدرال رزرو باشد.

🔹 داده‌های تجاری چین روز سه‌شنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود که نشانه‌های بیشتری را در مورد واردات کالا توسط بزرگترین واردکننده نفت جهان ارائه کند. اما انتظار می‌رود که واردات کلی چین در ماه آوریل کاهش یابد، زیرا نشانه‌هایی مبنی بر اینکه بهبود اقتصادی پس از کووید، در این کشور رو به اتمام است.

داده‌های تورم چین نیز در روز چهارشنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود که همچنان ضعف در فشارهای قیمتی را نشان دهد زیرا این کشور در تلاش برای حمایت از هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری است.

✅ گزارش های  اقتصادی نرم‌تر از حد انتظار از چین، به‌ویژه در بخش تولید، بازارهای نفت را به این پرسش واداشته است که آیا بهبودی در این کشور برای بالا بردن تقاضای نفت در سال جاری کافی است یا خیر.

این تصور، همراه با نشانه هایی از بدتر شدن شرایط اقتصادی ایالات متحده، باعث کاهش شدید قیمت نفت در سه هفته گذشته شد و تا حد زیادی افزایش اولیه کاهش تولید غیرمنتظره توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را منتفی کرد.

با این حال، با توجه به اینکه کاهش اوپک از ماه می اجرایی می شود، عرضه نفت کاهش می یابد که می تواند در کوتاه مدت از قیمت ها حمایت کند.


اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ( دیدگاه در صف انتظار)

    ارسال دیدگاه