• شنبه, 8 اردیبهشت 1403

بررسی قیمت جهانی نفت ( بازگشایی چین / افزایش تنش در خاورمیانه)

#نفت / بازگشایی چین / افزایش تنش در خاورمیانه

✅ بهای نفت روز دوشنبه در بحبوحه نا اطمینانی در مورد خرابکاری پهپادی به تاسیسات دفاعی ایران و مازاد عرضه به رهبری روسیه در محدوده مشخصی باقی ماند، اگرچه خوش‌بینی نسبت به بهبود تقاضا در چین به افزایش برخی رشدها کمک کرد.

حمله هواپیمای بدون سرنشین به تاسیسات دفاعی ایران در آخر هفته توسط یک مقام آمریکایی به اسرائیل نسبت داده شد که به طور بالقوه می تواند منجر به تشدید تنش های سیاسی در خاورمیانه شود و به نوبه خود می تواند عرضه جهانی نفت خام را مختل کند.

❇️ بازارهای چین پس از تعطیلات سال نو چینی، با افزایش انتظارات مبنی بر اینکه بهبود اقتصادی در این کشور محرک اصلی تقاضای نفت خام در سال جاری خواهد بود، دوباره بازگشایی شدند. گزارش‌های آخر هفته حاکی از آن است که سفر در این کشور در طول تعطیلات یک هفته‌ای به شدت بهبود یافته است، در حالی که دولت قول داده است از رشد اقتصادی محلی حمایت کند.

✅ معاملات آتی نفت برنت با 0.3 درصد افزایش به 86.65 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.3 درصد افزایش به 79.94 دلار در هر بشکه رسید. اما هر دو قرارداد اولین افت هفتگی خود را در سه هفته گذشته داشتند، به دنبال اطلاعاتی که به افزایش صادرات نفت خام از بنادر بالتیک روسیه در ژانویه اشاره کرد.

قیمت نفت  در ژانویه تا حد زیادی ثابت بسته شده و معامله گران بهبود بالقوه تقاضای چین را در مقابل نگرانی‌ها درباره رکود جهانی در سال جاری ارزیابی می‌کنند.

✅ در حالی که انتظار می‌رود بهبودی چین در نهایت به نفع تقاضای نفت خام در سال جاری باشد، این کشور همچنان با بدترین شیوع کووید-19 خود دست و پنجه نرم می‌کند، که باعث عدم اطمینان در مورد زمان چنین بهبودی شده است.

تمرکز این هفته همچنین بر نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) است که انتظار می‌رود در اول فوریه برای تصمیم‌گیری درباره اهداف تولید ماهانه این کارتل تشکیل شود.

اما انتظار می‌رود این گروه تا حد زیادی تولید خود را در سطوح فعلی حفظ کند، در میان برخی عدم اطمینان در مورد مسیر تقاضای کوتاه‌مدت نفت خام.

✅ قیمت نفت تا کنون در سال جاری نوسانات شدیدی داشته است و نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی نیز مطرح شده است. در حالی که عملکرد اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه چهارم سال 2022 بهتر از حد انتظار بود، بازارها نگران هستند که این حرکت ممکن است از بین برود زیرا اثرات سیاست های پولی سخت تر و تورم نسبتاً بالا همچنان محسوس است.

بازارها اکنون منتظر نشست فدرال رزرو در هفته جاری برای سرنخ های بیشتر در مورد بزرگترین اقتصاد جهان هستند. شاخص‌های اقتصادی کلیدی چین و منطقه یورو نیز در این هفته قابل مشاهده هستند.

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ( دیدگاه در صف انتظار)

    ارسال دیدگاه