• شنبه, 6 مرداد 1403

بررسی قیمت جهانی نفت (امیدوار به کاهش مجدد تولید توسط اپک پلاس)

#نفت  امیدوار به کاهش مجدد تولید توسط اپک پلاس

✅ قیمت های آتی نفت  با رشد هفته را آغاز کرده اند و احتمال کاهش بیشتر عرضه توسط اوپک پلاس ، منجر به تقویت قیمت‌ها شده، که به دلیل کاهش نگرانی از اختلال در عرضه خاورمیانه در بحبوحه درگیری اسرائیل و حماس برای چهار هفته کاهش یافته‌ بود.

بهای معاملات آتی نفت برنت 0.7 درصد افزایش به 81.18 دلار در هر بشکه رسید در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 51 سنت افزایش به 76.40 دلار در هر بشکه رسید. قرارداد ماه دسامبر اواخر روز دوشنبه به پایان می رسد.

⬜️ هر دو قرارداد در روز جمعه پس از اینکه سه منبع اوپک پلاس به رویترز گفتند که گروه تولیدکننده متشکل از کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها از جمله روسیه، قرار است در مورد کاهش بیشتر عرضه نفت در زمان نشست خود در نظر بگیرند، روز جمعه 4 درصد افزایش یافتند.

قیمت نفت از اواخر سپتامبر تقریباً 20 درصد کاهش یافته است، در حالی که اسپردهای نزدیک تر بین ماهانه برای برنت و WTI هفته گذشته به کنتانگو رسید به عبارتی قیمت‌های سررسید نزدیک ، کمتر از قیمت‌های ماه‌های آینده در بازار( کنتانگو )هستند که نشان‌دهنده عرضه کافی است.

🟩 تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی می‌گویند: «مدل آماری ما از تصمیم‌های اوپک نشان می‌دهد که با توجه به کاهش موقعیت‌های سفته‌بازی و زمان‌بندی معاملات و نیز  موجودی بیش از انتظار،  نباید کاهش بیشتر تولید توسط اوپک را رد کرد.»

پیش‌بینی پایه این بانک این است که کاهش تولید گروه در سال 2024 به طور کامل برقرار می‌شود و کاهش یک‌جانبه یک میلیون بشکه‌ای در روز توسط عربستان سعودی تا سه ماهه دوم سال آینده تمدید می‌شود و تنها به تدریج از ژوئیه معکوس خواهد شد.

✅ تونی سایکامور، تحلیلگر IG، گفت که قیمت نفت خام WTI ممکن است به 80 دلار در هر بشکه افزایش یابد، زیرا این احتمال وجود دارد که اوپک پلاس در نشست آتی خود کاهش بیشتری را اعلام کند، اگرچه کاهش قیمت به زیر 72 دلار، دولت بایدن را تشویق می کند تا ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده را پر کند.

وی افزود: "همه اینها نشان می دهد که احتمال بازگشت قیمت ها در نیمه اول این هفته وجود دارد."

⬜️ پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه سه کشتی که نفت روسها را به هند ارسال کرده‌اند، سرمایه‌گذاران نیز به دنبال اختلال در تجارت نفت خام روسیه هستند.

روز جمعه، مسکو ممنوعیت صادرات بنزین را که می تواند به عرضه جهانی سوخت موتور بیافزاید، لغو کرد. این پس از آن صورت می گیرد که روسیه در ماه گذشته اکثر محدودیت های صادرات گازوئیل را لغو کرد.

در خاورمیانه، مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که توافق برای آزادی برخی از گروگان‌هایی که در غزه محاصره شده بودند، با وجود درگیری‌های شدید در حال نزدیک‌تر شدن است.


کانال تحلیلی پارسیس✅

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ( دیدگاه در صف انتظار)

    ارسال دیدگاه