• پنج‌شنبه, 30 فروردین 1403

بررسی قیمت جهانی نفت (نبرد قیمتی عربستان و روسیه)

#نفت / افت 9% هفتگی / نبرد قیمتی عربستان و روسیه

✅ رشد نسبی اشتغال در ماه دسامبر نتوانست به افزایش قیمت نفت طی روز جمعه کمک کند، و  بازارهای نفت بزرگترین کاهش هفتگی خود را طی یک ماه پس از شروع یکی از بدترین معاملات در یک سال گذشته ثبت کردند.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت معامله شده در نیویورک پس از صعود به 75.45 دلار در اوایل جلسه، تنها 10 سنت یا 0.1 درصد افزایش یافت و به 73.77 دلار در هر بشکه در روز رسید.

نفت WTI،طی هفته،  8 درصد کاهش داشت که بزرگترین افت هفتگی خود را از هفته منتهی به 2 دسامبر به ثبت رساند.

نفت خام برنت معامله شده در لندن با 12 سنت کاهش به 78.57 دلار در هر بشکه رسید. شاخص جهانی نفت خام در اوایل روز جمعه به 80.56 دلار رسید. طی هفته، برنت تقریباً 9 درصد کاهش داشت.

🔸 سقوط قیمت نفت خام در دو روز اول سال 2023 به دلیل هشدارهای تازه در مورد رکود جهانی و ترس از سقوط چین در بحران کرونا شبیه به بحرانی که سه سال پیش تجربه کرد، رخ داد.

رشد اولیه نفت در روز جمعه، در حالی رخ داد که  رشد مشاغل در ایالات متحده نشان‌دهنده احتمال عدم افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو بود.

🟢 بر اساس گزارش وزارت کار، اشتغال در ماه گذشته 223000 نفر افزایش یافت که حدود 40000 نفر کمتر از سطح نوامبر بود و کمترین رقم از زمان اضافه شدن 199000 شغل در دسامبر 2021 بود.

رشد اشتغال در ماه گذشته بسیار بالاتر از پیش‌بینی 202000 اقتصاددانان بود که نشان می‌دهد فدرال‌رزرو کار سختی در تعدیل بازار کاری دارد که تورم را تغذیه می کند.

اما فعالان بازار پس از افزایش 50 واحدی در دسامبر و چهار افزایش متوالی 75 واحد پایه در فاصله ژوئن، همچنان بر روی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی به اندازه 25 واحد پایه در تصمیم بعدی خود در فوریه شرط بندی می کنند

❇️ اد مویا، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین OANDA گفت: «این یک گزارش بسیار خوب برای نفت بود، زیرا بازار کار همچنان قوی است و فشار دستمزدها در حال کاهش است، که به فدرال رزرو اجازه می دهد تا به زودی افزایش نرخ بهره را متوقف کند.

✅ رشد نفت در هفته آینده مشروط به این خواهد بود که چگونه تورم  ادامه یابد، زیرا بازارها در انتظار انتشار شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI برای ماه دسامبر هستند.

شاخص بهای مصرف کننده در طول سال منتهی به نوامبر، پس از رسیدن به بالاترین سطح چهار دهه اخیر یعنی 9.1 درصد در 12 ماه منتهی به ژوئن، 7.1 درصد افزایش یافت. کاهش تورم پس از افزایش بی امان نرخ بهره در سال گذشته توسط فدرال رزرو اتفاق افتاد که 425 واحد پایه به نرخ ها بین مارس و دسامبر اضافه کرد.

علیرغم انقباض پولی تهاجمی، تورم بیش از سه برابر بیشتر از سطح سالانه 2 درصدی است که فدرال رزرو ترجیح داده است فشارهای قیمتی را به هدف خود بازگرداند.

🔴 با وجود عدد CPI، نگرانی بزرگتر برای بازار نفت، پیشرفت چین در جبهه کووید است.

مویا گفت: «با این حال تمرکز اصلی بر روی چین باقی می‌ماند، زیرا معامله‌گران انرژی نظارت دقیقی بر نحوه مدیریت آن‌ها با این موج کووید خواهند داشت.» از آنجایی که سعودی‌ها از قبل قیمت‌ها را کاهش می‌دهند، اگر وضعیت کووید در چین بدتر شود، می‌توانیم نگرانی‌های کاهش تقاضا را بشنویم.»

🔥 شرکت نفتی آرامکو این هفته قیمت فروش نفت خام سبک عرب خود را به پایین‌ترین سطح از نوامبر 2021 کاهش داد زیرا تلاش می‌کند با تخفیف مداوم نفت روسیه پس از سقف قیمتی 60 دلار در هر بشکه G7 رقابت کند.


کانال تحلیلی پارسیس

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ( دیدگاه در صف انتظار)

    ارسال دیدگاه