• جمعه, 31 فروردین 1403

بررسی قیمت جهانی نفت (شروعی آرام در 2023)

#نفت / شروعی آرام در 2023

🔴قیمت نفت  روز سه‌شنبه کاهش یافت و شروعی آرام برای سال 2023 را ثبت کرد زیرا هشدار درباره رشد اقتصادی از سوی صندوق بین‌المللی پول و افزایش نگرانی‌ها در مورد بحران کووید-19 #چین باعث عدم اطمینان در مورد افزایش تقاضا شد.


📈قیمت نفت خام تا پایان سال 2022 به شدت افزایش یافت و سال را با افزایش قیمت به پایان رساند انتظاربازارها از افزایش دوباره تقاضای  و کاهش عرضه در سال 2023 باعث افزایش قیمتها شد، به ویژه با رهایی چین از محدودیت های COVID-19 و با توجه به اینکه #روسیه با تحریم های بیشتر غرب مواجه می شود.

⚠️اما کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، اوایل این هفته هشدار داد که حداقل یک سوم جهان در سال 2023 با رکود اقتصادی مواجه خواهد شد و بزرگترین اقتصادهای جهان شاهد کاهش شدید رشد خود خواهند بود. او همچنین هشدار داد که سال 2023 برای اقتصادهای بزرگ سخت تر از سال گذشته خواهد بود.

‼️شی جین پینگ، رئیس‌جمهور #چین در سخنرانی سال نوی خود لحن محتاطانه‌تری از آنچه بازارها انتظار داشتند به کار برد و نسبت به چالش‌های بیشتر هشدار داد زیرا این کشور وارد مرحله جدیدی از واکنش خود به کووید-19 می‌شود. پکن در ماه دسامبر پس از یک سال محدودیت های شدید در فعالیت، کاهش اقدامات ضد کووید را آغاز کرده بود.

اما این بیماری منجر به افزایش بی سابقه عفونت ها شده است که احتمالاً بازگشایی کامل را در سال جاری به تاخیر می اندازد.

در حالی که رهبر چین  تخمین زد که اقتصاد این کشور در سال 2022 بیش از حد انتظار رشد کرده است، بازارها انتظار دارند که این روند تا حد زیادی در اوایل سال 2023 معکوس شود زیرا چین با تعداد قابل توجهی از عفونت های COVID-19 مواجه است.

🔆معاملات آتی نفت #برنت در ابتدای معاملات آسیایی با 0.8 درصد کاهش به 85.34 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.7 درصد کاهش به 79.72 دلار در هر بشکه رسید. با این حال، هر دو قرارداد پس از ثبت نوسانات شدید قیمت در طول سال، به ترتیب 8.3 و 4.5 درصد در سال 2022 افزایش یافتند.


✅بازارهای نفت خام با چشم‌انداز کاهش عرضه جهانی تشویق شدند، زیرا تولیدکننده اصلی روسیه اعلام کرد که صادرات به کشورهایی را که به محدودیت‌های قیمتی اخیراً تحمیل‌شده آمریکا و اروپا برای محموله‌های نفت این کشور پایبند هستند، مسدود خواهد کرد.

✔️ضعف #دلار نیز به رشد بازارهای نفت خام در جلسات اخیر کمک کرد. به طور گسترده انتظار می رود در میان نشانه های فزاینده ای مبنی بر اینکه تورم ایالات متحده به اوج خود رسیده است. بانک مرکزی در نشست فوریه خود نرخ بهره را 25 واحد افزایش دهد. ،


اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ( دیدگاه در صف انتظار)

    ارسال دیدگاه