• جمعه, 31 فروردین 1403

بررسی قیمت جهانی نفت ( امید بازگشایی چین و ترس رکود جهانی)

#نفت / امید بازگشایی چین و ترس رکود جهانی

❇️ قیمت نفت در روز سه‌شنبه تغییر چندانی نداشت، زیرا بازارها در این هفته منتظر یک سری قرائت‌های اقتصادی برای سنجش پتانسیل رکود هستند  و تمرکز نیز بر پیش‌بینی‌های تقاضا از سوی چندین نهاد بزرگ صنعتی، از اوپک آغاز شد.

با توجه به اینکه رشد کلی اقتصاد برای سال 2022 به میزان قابل توجهی نسبت به سال قبل کاهش یافته بود، قیمت نفت خام واکنشی آرام به داده‌هایی نشان داد که نشان می‌دهد اقتصاد چین با سرعتی بهتر از حد انتظار در سه ماهه چهارم رشد کرده است.

اما بهبود روند در خرده‌فروشی، تورم و تولید صنعتی چین به افزایش خوش‌بینی نسبت به بهبود اقتصادی در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان کمک کرد.

✅ معاملات آتی نفت برنت لندن با 0.3 درصد افزایش به 84.44 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با 0.2 درصد افزایش به 79.31 دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد در روز دوشنبه حدود 1 درصد کاهش یافت.

🔹اکنون تمرکز بر گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است که اواخر روز سه شنبه ارائه می شود. معامله گران به دنبال هر گونه تغییر در پیش بینی تقاضای کارتل برای سال خواهند بود، در میان انتظارات بهبود چین و رکود بالقوه جهانی.

به طور جداگانه، آژانس بین المللی انرژی نیز قرار است گزارش ماهانه ای را در روز چهارشنبه منتشر کند و بازارها به دنبال نشانه های مشابهی از این سازمان هستند.

🔥 انتظار می رود تقاضای نفت خام امسال به دلیل احیای اقتصادی در چین به شدت بهبود یابد، زیرا این کشور در دسامبر شروع به کاهش بیشتر اقدامات ضد کووید کرد. اما با توجه به اینکه این کشور اکنون با بدترین شیوع کووید-19 خود دست و پنجه نرم می کند، زمان چنین بهبودی نامشخص است.

🔸 ترس از رکود جهانی نیز به بازی برگشت. دو سوم اقتصاددانان بخش خصوصی و دولتی که توسط مجمع جهانی اقتصاد در داووس مورد نظرسنجی قرار گرفتند، گفتند که آنها انتظار یک رکود جهانی در سال جاری را دارند، در حالی که نظرسنجی از نگرش های مدیران عامل که توسط خانه حسابرسی PricewaterhouseCooper منتشر شد، چشم انداز تیره ای را برای اقتصاد ارائه کرد.

🔹تمرکز این هفته نیز بر روی داده‌های تورم از منطقه یورو و بریتانیا است، و همچنین خوانش‌های مربوط به خرده‌فروشی و تولید صنعتی در بازارهای ایالات متحده نسبت به کاهش بالقوه رشد محتاطانه است زیرا اثرات انقباض شدید پولی در سال 2022 احساس می‌شود.

کاهش رشد اقتصادی می تواند نوید بدی برای تقاضای نفت خام باشد و به طور بالقوه می تواند بهبودی در چین را جبران کند.

اختصاصی کانال تحلیلی پارسیس

به اشتراک گذاری این مطلب!

دیدگاه ( دیدگاه در صف انتظار)

    ارسال دیدگاه